April 9, 2012

Menyesal Buat SPM Bersungguh-sungguh.

banyak desas desus mengatakan terlalu berusaha untuk dapat straight A's for your SPM examination will make you to have a regret feelings in future.

is it right? or it's totally wrong???


aku bukan budak yang masuk kategori itu pun so I don't know how the feelings.






haritu pun aku ada terdengar kawan aku sendiri cakap dia macam menyesal sebab study bagai nak pengsan masa SPM yang bila dah besau besau belaka sekarang neh, tak dapat nak praktik langsung benda yang di belajar tu macam Add Maths.

those things reminds me to what my lecturer said,

"Kenapa sekolah menengah tak ada subject yang boleh dipraktikkan bila dah habis sekolah macam subject belajar memandu."

aku pun macam, yo tak yo jugokk. semua pelajar bila habis sekolah mesti akan ambil lesen untuk memudahkan diaorang in future nanti.


dan mostly apa yang belajar kat sekolah tu mesti end up dekat kertas and after that lupa sebab tak boleh nak praktikkan dalam kehidupan seharian.

even though SPM nampak macam tak penting tapi dengan SPM lah tiket untuk sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi.


*   *   *


aku macam mana?

aku masa SPM dapat result memang ala kadar sebab study pun ala kadar.

mereka kata mereka menyesal buat SPM separuh nak mati sampai ada yang macam nak bunuh diri dan aku pulak kalau dapat memang nak repeat SPM tu sebab nak dibandingkan dengan apa yang aku tengah belajar sekarang.... SPM is nothing. kalau rajin lebih sikit mesti banyak A lagi boleh dapat.

SPM macam level yang setiap dari kita kena lalui sama macam UPSR and PMR. tak ada yang tak betul dengan peperiksaan besar ni. cuma cara student yang menghadapinya dan yang palingg penting sekali cara orang sekeliling yang judge. cara parents judging their children.


by the way, public. boleh tak stop asking others children macam ni,



"Anak hang dapat berapa A???"




grrrr..




p/s: buat paper SPM tahun tahun lepas Insya'Allah boleh buat.



No comments: