April 20, 2011

Paper dan fatwa terbaru.

apakah yang sedang anda lakukan? online pada minggu peperiksaan dijalankan? apakah yang telah terjadi? oh oh tidak tidak... *tak tau nape aku guna ayat kamus dewan. rindu BM kot. ;D

first paper aku calculus. baru jeah pagi tadi. first time aku rasa takot and risau nak amek exam. spm dulu tak de pon nak risau. selamba badakk jeah aku masuk dewan periksa tu. patut lah result aku pun selamba badakk jugak en. semua huruf ade. baru aku tahu. hehe.. masa amek exam tadi aircond direct kena dekat aku memang terbaek. sejuk sampai kebas jari jemari ku ini. macam mana aku nak jawab calculus dengan keadaan macam tuh? salahkan aircond kalu aku fail ! haha.. alasan semata. bole terima tak agak agak alasan tu? umm.. adek aku pun bole jawab dgn pantass tanpa pikir. ish ish ish.. kalau dah salah sendiri aircond pon boleh dijadikan alasan.

i found this article and agak terpelik bila baca. first time aku dengar fatwa macam tuh.

Haram hukumnya bagi seorang muslim lelaki untuk menikah dengan gadis satu kampung.
Fatwa JAKIM ini telah menimbulkan perdebatan dan bantahan yang sangat sengit antara yang pro dan kontra. Bahkan banyak pihak yang menyatakan bahawa JAKIM telah mengambil keputusan yang tidak munasabah dan terburu-buru. Wartawan Berita Harian telah meminta pegawai kanan JAKIM untuk memberi ulasan yang mendalam sebab JAKIM mengeluarkan fatwa sedemikian. Inilah isi wawancara tersebut:

Wartawan: Bagaimana JAKIM boleh mengeluarkan fatwa haram untuk menikahi gadis satu kampung?
Pegawai Kanan: Bagaimana tidak haram, sedangkan menikahi empat orang wanita sahaja sudah berat,
apalagi satu kampung...

6 comments:

Muhammad Ikram said...

wah , baru tau neyh , tapi tu kuar yang tipu2 , kalau betol boley kawen satu kampung , b nak gak , ngee .

Aqilah Lala said...

amboihh. na kena neh.

Muhammad Ikram said...

yela , sape tanak , senang , ade yang masak , jage umah , p pasar , jage anak , an3 ? hee .

Aqilah Lala said...

haha! buad ape perlu kawen 1 kampung untuk miliki isteri yang bole buad semua tu sedangkan ada yang boleh buad semua tu sendirian.

Muhammad Ikram said...

sbb sayang la kawen lagi , tanak dye wat keje sorang2 , nak kurangkan beban sebenarnyer , hee .
gurau je sayang .

Aqilah Lala said...

nape ta amek bibik je kalu macam tu. na gak yea kawen lagi 1. ish ish ish..