April 9, 2011

GemuKolesterol dan KuruSangat?

perhatian! post kali ini amat panjang. *pernah ke post aku tak panjang? timbul kemusykilan di situ.

tahu tak orang kurus tak semestinya sehad? tahu. okey. then mesti lah tahu en orang yang gemuk tu tak semestinya tak sehad. kenapa? kenapa? sebab..  mai ceq habaq kat hangpa semuaa naaa..

did you know fat dalam badan kita sebenarnya tak pernah hilang atau dibuang atau berkurangan jumlahnya. tapi sebenarnya ia berpecah menjadi kecil dan kecil. contohnya bila kita exercise or jogging. ouh. dah tahu ke. okey okey.

bila disebut lemak selalunya ia akan diiringi dengan perkataan gemuk. banyak makan so gemuk lah. macam mana orang yang banyak makan tapi still kurus jeah. sebenarnya tu lagi merbahaya. lemak tak bahaya pun pada manusia melaenkan ia adalah lemak yang terdiri dari kolesterol yang jahad or nama saintifiknya LDL, Low Density Lipoprotein dan kolesterol yang baek or HDL, High Density Lipoprotein pula melarutkan LDL korang. kalau ada antara korang yang suka sakit kepala lah, migrain lah. banyak kolesterol jahad lah tu. LDL yang banyak menyekat pembuluh darah korang dari sampai ke kepala sehingga menyebabkan korang jadik saket pale.

i always telling my friends that daging ayam beribu ganda lebih baek daripada telur. putih telur tak pe. jangan kuning telur yang ada 2000mg kolesterol. dan ayam pula hanya ada 50mg je kolesterol. jaoh bezakan? telur actually is one of my favorite gak. sedak kottt. sandwich telur, telur masak sambal, makan nasi buh kicap dengan telur pun boleyy. haha.. okey. enough enough. kurangkan makan telur. lagi lagi telur burung puyuh. nampak je comel, kecik tapi 3640mg kolesterol yang terkandung. how about chocolate? baek kot untuk kesihatan. tapi cokelat yang pahit lah. bukan yang manis tuh. naseb baek aku suka cokelat pahit. hehe..

this is list of my favorite drink and food yang dpt turunkan kadar kolesterol:
  • cokelat pahit
  • barli, air barli.
  • walnut, badam.
  • bayam, tomato, brokoli
  • tempe
  • teh
  • anggur

  • jus avokad 
  • tuna, sardin, salmon, kembung
  • whole-oat cereal
  • yogurt


itu pasal kolesterol. macam mana dengan kurus nak jadik berisi? pegi gym lah. exercise. one of my friend have tried this before but he said semua tu tak berkesan. exercise and gym yang berkesan ada peringkat peringkat nya dan perlukan masa dan cara yang betul. bukan boleh berkesan terus. contohnya nak kurus jadik gemuk. harini makan burger 5, 6 lapis esok boleh gemuk teros. betul ke? memang tak laa..

ramai lelaki yang nak badan berotot sebab girls sukee and nak showing off. ouh puh-lesss ! hehe..memaen je. kalau tahu fungsi alat and machine kat gym tuh tak cukop langsung. nak dapat 6 pads, lengan berotot, sasa. semua ada caranya. nak tahu search lah kat internet or u can ask me secara face-to-face. cewahh. memaen jee lah ! tak tahu. tak tahu. :P sedangkan ada yang buad sit up pon salah gaya. sit up yang betul boleh korang rasa kesannya dekat dada. bukan tangan yang sakit semata mata.

panjang aku membebel pasal kesihatan harini. aku tak terer pon bab bab nie tapi ilmu untuk dikongsi bukan. :)  

ouh yeah. merokok menyebabkan berlaku halangan aliran darah ke jantung. so, smoke is BAD. jangan merokok. berhenti merokok. cuba berhenti. 

8 comments:

Muhammad Ikram said...

tanak berenti jugak , hee .
tapi kurangkan jer dulu , step by step .

Aqilah Lala said...

take ur time. try benti tahu. jangan tak try.

Muhammad Ikram said...

hee , i'll .
and last but not least ...

Aqilah Lala said...

last but not least?

Muhammad Ikram said...

hee , tade pape .

Aqilah Lala said...

cube cakapp. napenye?

Muhammad Ikram said...

lalala , adelah , rahsie . ngee .

Aqilah Lala said...

rahsia? ngan sayang pun nak berahsia..